Nekadašnje iskustvo u ženskom preduzetništvu u Srbiji karakterisalo je oblik poslovanja koje je nastajalo samo iz nužde i uz pomoć porodice a ne zato jer postoji povoljna klima u okruženju za to, zato što povoljne klime nije ni bilo. Međutim, poslednjih par godina trend se menja i od ukupnog broja registrovanih preduzeća u Srbiji, 23 posto čini žensko preduzetništvo. Žene se u sve većoj meri interesuju za pokretanje svog biznisa, a programi podrške i udruženja koja postoje već duže vreme pokušavaju ženama da olakšaju da se izbore sa svim porblemima koji ih čekaju na putu ka uspešnom poslovanju. Saradnja sa zemljama iz regiona značajno doprinosi razvijanju ove vrste preduzetništva.

O trenutnom stanju i realizaciji saradnje sa susednim zemljama upućuje nas Olivera Popović, potpredsednica Udruženja poslovnih žena Srbije. “Želje postoje i mi radimo na jačanju konatakata. Zemlje su vrlo prilagodljive i spremne da sarađuju. Saradnja se ostvaruje, počevši od privatnih poznanstava koja datiraju kroz poslovne karijere svih nas pa do susreta koje organizujemo kao udruženje, ali i kroz učestvovanja u raznim regionalnim i evropskim projektima koja imaju za cilj bas to jačanje.”

Adekvatan podstrek ženkom preduzetništvu daje projekat »Ambasadorke ženskog preduzetništva« nastao u okviru Nacionalne agencije za regionalni razvoj, kao inicijativa Evropske unije. Od 52 žene koje su se prijavile odabrano je 10 i one su se priključile mreži od 270 žena u 28 zemalja.

“To su žene koje su iz različitih sektora bile izabrane da govore o tome šta je važno i zašto je važno da se započne privatan biznis i da se od njega ne odustane”, objašnjava za Energynews suštinu projekta Ana Žegarac, pomoćnik direktora Nacionalne agencija za regionalni razvoj.

 Cilj ovog projekta zapravo jeste da ambasadorke pokažu koliko je važno da se  uspešne preduzetnice uključe u podršku malim i srednjim preduzećima u svim ovim zemljama. Iz tog razloga često se organizuju radionice, treninzi, ali postoje i mentorske grupe kako bi pomogle ostalim preduzetnicama, ali i motivisale žene da se bave preduzetništvom.

U okviru ovog projekta naša zemlja je dobila jedinstvenu priliku da promoviše žensko preduzetništvo u Srbiji i van granica. “Druga platforma je bila promocija Srbije u ovih 28 zemalja, pa smo imali situaciju da je jedna od naših ambasadorki dobila u Briselu nagradu za tzv. »Drugu šansu«, tako da smo uspeli da kroz razne manifestacije, radionice i poslovne susrete ne samo u Srbiji već i u inostranstvu promovišemo žensko preduzetništvo u Srbiji”, saopštila je zamenica direktora Nacionalne agencije za regionalni razvoj.

 

Ako uzmemo u obzir da svaki oblik preduzetništva podrazumeva konstantan razvoj i ulaganje u znanje i veštine, onda možemo reći da se sve ovo posebno odnosi na žensko preduzetništvo u Srbiji. Da bi opstalo na duži rok i da se poslovi ne bi gasili pre vremena, ipak je neophodno da se određena pažnja usmeri da ovaj oblik poslovanja kako bi ono postalo konkurentna grana. Potpredsednica Udruženja poslovnih žena Srbije ističe za Energynews da je najveća podrška ženama potrebna na samom početku osnivanja firme, ali da vremenom, kako se obim posla i broj zaposlenih povećavaju, javljaju se i potrebe  za drugom vrstom podrške u smislu širenja postojećih znanja na treninzima i obučavanje za menadžersko poslovanje. 

Takođe, Olivera iznosi važan podatak o tome zašto je žensko preduzetništvo u Srbiji ovako dugo čekalo svojih 5 minuta i da to ima veze i sa zakonom. “Imamo dobru mrežu ženskog preduzetništva, ali moramo puno da radimo na zakonskim okvirima gde dosta zaostajemo. Mi smo poslednja zemlja u regionu koja je donela Zakon o rodnoj ravnopravnosti, čak je i Kosovo pre nas donelo taj zakon i postoji dosta drugih zakonskih okvira na kojima treba da radimo, pogotovo podsticajnim projektima, da pomognu ženama kada osnivaju svoja preduzeća.”

“Ostale regionalne aktivnosti srpskih ženskih preduzetnica odnose se na Balkansku koaliciju ženskog preduzetništva gde je vodeći partner grčka organizacija, a Srbija jedan od partnera. U okviru ovog projekta umreženo je osam zemalja i organizuju se susreti u cilju  razmene iskustava“, uputila nas je Olivera.

Žensko preuzetništvo može biti značajan pokretač ekonomskog razvoja. Međutim u Srbiji stopa žena u biznisu i dalje je niža nego u susednim zemljama. Iz tog razloga programi podrške i udruženja od velikog su značaja za preduzetnice, a povezivanje sa susednim zemljama samo je logičan sled na putu ka razvoju ženskog preduzetništva.

M.N - J.M.