Usled situacije sa pandemijom virusa Covid 19, prinuđeni smo da provodimo više vremena izolovani u kućama. Ovakav tok događaja inspirisao je Društvo za zaštitu i proučavanje ptica Srbije (BirdLife Srbija) da osmisle niz prirodnjačkih predavanja na njihovom YT kanalu. Već nekoliko nedelja, pratioci mogu da saznaju zanimiljive i relevantne činjenice o temama koje su bitne i aktuelne.

Ako bismo nastavili u duhu pesme J.J. Zmaja pomenuli bismo da nas svako zasađeno drvo nagrađuje. Čisti vazduh i zemlju, pravi otklon od buke, pruža hlad. U gradovima u kojima nivo zagađenja prilično visok, drveće je neophodno. U Beogradu, već pet godina funkcioniše udruženje Šuma peva koje je zahvaljujući inicijativi grupe prijatelja do sad posadilo preko 900 sadnica različitih vrsta.

Situacija sa pandemijom Covid19 se na globalnom nivou menja iz sata u sat, pa tako i kod nas. U moru informacija koje do nas stižu preko medija, ali i društvenih mreža, ponekad je teško razaznati šta je činjenica a šta dezinformacija. Ekipa Raskirkavanja je napravila Live blog na kome redovno proveravaju lažne vesti i dezinformacije o virusu, preporuke kako se ponašati i slično. Pitali smo urednicu portala Raskrikavanje, Vesnu Radojević kako iz njihovog ugla izgleda borba protiv lažnih vesti o korona virusu u Srbiji.

Izmenjene životne okolnosti pogađaju i najmlađe. Od 15. marta u Srbiji je na snazi vanredno stanje, a škole i vrtići su zatvoreni do daljnjeg. Na sajtu Svetske zdravstvne organizacije potražili smo savete koji bi deci olakšale dane koje provode u kući i savete kako sa njima razgovarati o trenutnoj situaciji pandemije korona virusa.

Slatka teglica se puni džemom od malina, višanja i aronije u selu Osredci, pod Kopaonikom. Ovo je porodični posao Slavice Antonić, koja sve proizvode pravi od voća iz sopstvenih voćnjaka, zajedno sa svojim roditeljima.

 Svetska zdravstvena organizacija objavila je u sredu spisak jednostavnih saveta u vezi sa preventivom i zaštitom od korona virusa na radnom mestu. To su lako primenjive mere prevencije, ali i saveti za ponašanje u slučaju da se u radnom okruženju jave slučajevi COVID-19. Prenosimo ključne poruke iz ovog dokumenta SZO.

Staklo je jedina sirovina koja se reciklira stoprocentno. Može se nebrojeno puta vraćati u proces reciklaže, tako da je ono jedan od resursa koji izuzetno zahvalan za dalju upotrebu i zaštitu životne sredine. U svetu se godišnje baci oko miljardu flaša a proizvede se 500 miliona novih. To je samo jedan primer koliko se može uštedeti i novca i resursa reciklažom staklene ambalaže.

Ekonomski rast koji samo troši prirodne resurse, bez obnove ili reciklaže, pokazuje se kao neodrživ. Linearna ekonomija, čiji je princip da se nešto iskoristi u proizvodnji i kasnije odbaci, bez šanse za ponovnu upotrebu, dovela je životnu sredinu u veoma loše stanje. Svetska ekonomija će morati da se menja na svim nivoima a jedan od novih modela poslovanja je cirkularna ekonomija koja funkcioniše na principima održivog razvoja i energetske efikasnosti.

U 2018-toj godini po prvi put se dogodilo da su građani u humanitarne svrhe dali više novca nego organizacije. Za novi trend porasta filantropije i davanja u humane svrhe u Srbiji dobrim delom zaslužna je organizacija Catalyst Balkans koja je aktivirala digitalnu platformu donacije.rs. Platforma je otvorena za organizacije koje imaju potrebu da se obrate građanima i podstaknu ih da im pomognu u njihovoj misiji. Preporučujemo da kliknete na donacije.rs i sami se uveriti u mnoštvo veoma različitih i veoma uspešnih akcija novčane podrške sa humanitarnim ciljem u kojima daju građani. 

Razvoj portala on line Danas za kratko vreme dokazao je da su digitalne tehnologije medijima trasirale prečicu do publike, zajednice čitalaca i njene podrške. Od globalnog puta Gardijana, do lokalnih redakcija u malim zemljama sa malom publikom – u celom svetu postoje primeri koji pokazuju da je digitalno doba postepeno medijima donelo kompenzaciju za posledice krize štampanih izdanja koju je izazvalo. Ne zatvoriti sadržaj a ipak, pokazati da kvalitetne informacije na internetu ne mogu biti potpuno besplatne – to je model koji primenjuju mediji oslonjeni na zajednicu.